Què és bo saber de les noves etiquetes d’aliments?

etiquetado11

A partir d’aquest desembre del 2016 ja és obligatori que els productes alimentaris vagin etiquetats amb una taula d’indicacions on s’hi inclogui el valor energètic i nutricional, i la presència de 14 elements que poden ser al·lèrgics. Tenim el dret a saber què mengem però sense obsessionar-nos-hi. Tret de si patim alguna al·lèrgia, cal saber que amb mesura i sense abusar, es pot menjar de tot.

Aquesta mesura respon a una normativa de la UE que s’ha anat implantant progressivament els darrers dos anys i ara ja és totalment efectiva.

El principal avantatge és per a les persones que pateixen al·lèrgies, que podran llegir a qualsevol producte que comprin si té un element al·lergogen que els pugui afectar. Ho comenta la dietista Sara Justícia: “Parlen dels 14 al·lergògens que són els més habituals. Poden semblar molts però tots sabem les intoleràncies al peix, al marisc, als ous, a la soja, a la llet, al gluten… En un moment ja n’hem dit unes quantes que a tots ens sonen. Tot això haurà d’anar especificat d’una manera molt més concreta“.

Aquesta normativa és extensa també als menjars preparats, frescos, congelats i conservats. I també a restaurants, cafeteries, i hotels i bufets lliures.

2Les persones que no pateixen cap al·lèrgia alimentària també podran trobar informació interessant a les noves indicacions nutricionals. Per exemple, s’ha d’indicar si porten sal, i no maquillar-ho posant la paraula «sodi». Justícia: “Fins ara a les composicions parlaven de sodi. I ara serà sal. Em sembla bo ja que si parles de sal en lloc de sodi  sembla més nociu, quan parlem del mateix. Ara no. Ara tal com s’ha de dir, i això és bo“.

En el cas del sucre, també cal que els aliments especifiquin si en porten d’afegit, tant si l’hi han afegit sucre, glucosa, xarop o qualsevol cosa que li doni un punt dolç.

ol-005Una altra informació interessant és la que fa referència als olis. Els productes ara han d’indicar d’on procedeix l’oli utilitzat en l’elaboració del producte, anant més enllà de l’obvietat de dir «vegetal». “Fins ara sempre deien olis vegetals, però l’origen de l’oli és vegetal. Quan parlem d’oli d’algun greix animal ja el denominem d’una altra manera. L’oli sempre és vegetal. Ara s’ha de posar de quin vegetal és. N’hi ha alguns que són molt dolents, fins i tot més que el greix animal, i altres que són molt bons per la nostra salut“.

semana-20-3Sara Justícia, com a dietista, demana que la gent no s’atabali amb tanta informació, que sovint inclourà productes químics que no tenim perquè entendre. Convé no obsessionar-se amb la informació nutricional i menjar de tot, però sense abusar de res. Sara Justícia: “Jo crec que és normal que si de tan en tan ens ve de gust alguna cosa que és porqueria doncs ens ho mengem i punt, no passa res, ho disfrutem. Si que està bé saber què estem menjant, és un dret nostre, però no capficar-nos. Les persones amb problemes evidentment, però tret d’això, que si una cosa té moltes calories, molt greix dolent… doncs per menjar-ho esporàdicament tampoc passa res. I disfrutar-ho igualment“.

I per aquests dies de festa que ja portem uns quants àpats a la panxa, una recomanació: vigilar amb la sobretaula, que els torrons que van caient durant hores havent dinat són el que més ens engreixa.

Aquí podeu escoltar l’entrevista sencera a Sara Justícia

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *