L’Escola Salicrú té els deures fets en la lluita contra l’assetjament escolar

El centre educatiu calellenc és un dels 1.700 que hi ha a Catalunya que ha creat una comissió encarregada de vetllar pel compliment del pla de convivència contra la conflictivitat i l’assetjament escolar. El Departament d’Ensenyament acaba de fixar-ne l’obligatorietat per a tots els centres públics i privats, des de guarderies fins a instituts.

La directora de l’Escola Salicrú, centre d’educació infantil i primària, ha explicat que el pla estableix la gestió de la convivència i dels mecanismes per abordar casos d’assetjament. Anna Codina enumera algunes de les conductes que poden ser indicatives que un alumne és víctima d’aquestes situacions. “Podem detectar pèrdues de materials de forma repetida, es deixen els deures i no entenen què ha passat; i això és perquè podria haver-hi companys que els amaguen les seves coses. Si al pati se’ns posa al costat i té una actitud de por i no juga amb els companys; també pot presentar angoixa o inseguretat; es posa nerviós i no vol parlar en públic; o se li posa un malnom”, ha explicat Codina en una entrevista a l’Info Migdia de Ràdio Calella TV.

Són les situacions de conflictivitat o assetjament que, exposa la directora del Salicrú, es poden donar en un centre d’infantil i primària; tot i que el Departament d’Ensenyament ha llistat el global de conductes que reben aquesta consideració. Entre les agressions físiques, donar empentes o amenaçar, amagar o trencar objectes; d’agressions verbals, insultar, malparlar, difondre rumors falsos o fer pintades; i també estableix una categoria d’agressions socials, entre les quals inclou rebutjar algú en els jocs al pati o ignorar-lo.

Diverses associacions de mares i pares van posar en marxa el passat mes de febrer una campanya per combatre l’assetjament tecnològic. #Ciberassetjamentzero busca trencar el silenci de les víctimes que reben trucades, protagonitzen fotografies o videos comprometedors que es difonen per les xarxes socials de manera anònima o se’ls suplanta la identitat.

En aquest sentit, des de l’Escola Salicrú recomanen a les famílies que mantinguin un control sobre l’ús tecnològic per part de menors. “No crec que l’edat de 10 a 12 anys sigui pròpia per tenir un dispositiu mòbil, o en tot cas, se n’ha de fer ús sota control parental. Els ordinadors no han d’estar dins l’habitació del nen, sinó en un lloc visible i obert, com pot ser un despatx o al menjador”, ha comentat la directora del centre.

El centre educatiu calellenc ha establert un protocol d’atenció en casos de conflictes o d’assetjament, tradicionals o les noves formes aparegudes per mitjà de la tecnologia. Inclou atenció a les víctimes però també a la resta de rols partíceps en la situació: “De seguida se li ofereix atenció psicològica tant a la víctima com a l’agressor, perquè moltes vegades els agressors sovint també són víctimes de situacions que es produeixen fora de l’escola”.

El telèfon 900 018 018 ofereix també atenció i ajuda a les víctimes d’assetjament escolars. Es va posar en funcionament fa uns mesos i ja ha detectat més de 2.000 casos al conjunt de l’Estat espanyol. Això són 33 situacions de bullying diàries.

A continuació podeu recuperar íntegrament l’entrevista a Anna Codina, directora de l’Escola Salicrú de Calella.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *