La fi del “roaming” podria empitjorar la qualitat de les comunicacions en poblacions turístiques

roaming_platja_mòbil_enveja

Trucar per telèfon mòbil, navegar per la xarxa o enviar un whatsapp des de l’estranger deixarà de tenir un sobrecost. El recàrrec per itinerància (o “roaming”) desapareixerà aquest dijous 15 de juny tal i com han establert les autoritats comunitàries i que serà d’aplicació en 28 dels països membres, entre els quals Espanya, Alemanya, França, Itàlia o el Regne Unit. Els experts adverteixen però que aquesta mesura podria tenir un efecte negatiu en territoris que reben l’impacte del turisme, i especialment ciutats petites: la xarxa podria no estar preparada per suportar l’augment de connexions que rebrà aquest mateix estiu.

El professor d’Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC (Universitat Oberta de Catalunya), José Antonio Morán, pronostica una pèrdua de qualitat del servei en zones i èpoques de gran afluència de turistes.

“La xarxa de comunicació està dimensionada pel volum d’usuaris habituals; en poblacions que poden doblar-ne el nombre durant els mesos d’estiu implicarà que poden aparèixer problemes de qualitat del servei. Per exemple, que la navegació sigui més lenta o que vulguis fer una trucada i el sistema te la rebutgi perquè la xarxa estigui col·lapsada”, ha explicat en una entrevista a l’Info Migdia de Ràdio Calella TV.

Una segona circumstància que, exposa Moran, es donarà de forma molt puntual justament pel canvi d’hàbits de consum telefònic i de comunicacions, que fa que actualment primi la navegació per Internet i l’ús d’aplicacions de missatgeria instantània.

Les operadores dels països turístics, com Espanya, han estat les més reticents a la mesura, preveient aquest efecte. No obstant això, l’expert en comunicacions de la UOC apunta que si reforcen la infraestructura això acabarà repercutint en la tarifa global dels usuaris. També per compensar unes pèrdues d’aproximadament 4.500 milions d’euros anuals.

“Si finalment les companyies han de compensar aquestes pèrdues o beneficis que deixin de tenir, ho faran de manera transparent i apujant les tarifes a tothom, si ho fan. Hi ha aquesta tendència i el ‘roaming’ podria ser un factor addicional per a l’encariment”, ha comentat Moran.

Amb tot, les operadores s’han garantit un mecanisme per evitar que un ciutadà contracti una tarifa al país on sigui més barat i l’usi tot l’any fora del seu origen. Si detecta frau, és a dir, un ús excessiu fora del país d’origen, podrà donar un termini de 14 dies per defensar el seu consum abans que se li apliqui un recàrrec.

Podeu escoltar íntegrament l’entrevista al professor d’Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, José Antonio Morán, a l’Info Migdia de Ràdio Calella TV.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *