Els alumnes d’ESO del Freta ja treballen amb plantejaments d’Escola Nova 21

Abans que comencés a parlar-se del projecte d’Escola Nova 21, al 2015 els responsables de l’Escola Freta van crear un equip de persones integrades a la Comissió d’Innovació Docent amb l’objectiu de debatre sobre el futur del seu model educatiu.

Els Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona han posat en marxa una sèrie de trobades amb alcaldes i regidors de 118 ajuntaments, tots ells amb escoles que adherides al projecte Escola Nova 21. L’objectiu d’aquestes reunions inicials és impulsar la creació de xarxes entres els centres i refermar la importància de la participació dels ens locals en aquest procés d’innovació educativa que es va posar en marxa el maig de l’any passat.

Els centres estaran organitzats en xarxes locals, dinamitzades pels ajuntaments, configurades en el sí d’un sol municipi o amb la participació de centres de diversos ens locals. La seva funció principal serà generar progressivament una dinàmica d’aprenentatge col·laboratiu entre els centres, vinculat a l’entorn local. Durant tres anys, els ajuntaments donaran suport a les activitats del programa emmarcades en les xarxes.

Una de les persones que integren la Comissió d’Innovació Docent de l’Escola Freta és Guillem Antequera, que ha explicat que aquest centre educatiu va ser pioner a Calella en començar a treballar els plantejaments de la Nova Escola 21: “En el context de Calella vam començar una mica abans de la creació de Nova Escola 21. L’estiu del 2015 vam decidir crear una Comissió d’Innovació Docent i Curricular constatant que hi havia diferents tàctiques d’innovació a l’escola i pensàvem que havíem d’establir un horitzó comú. I l’encarregada de fer-ho, plantejar problemes concrets i gestionar-los i fer-ne seguiment havia de ser aquesta Comissió d’Innovació Docent i Curricular formada per tres professors de l’escola i vinculada a l’equip directiu, que avalava els projectes“.

Al Freta els alumnes de 1r i 2n d’ESO ja han incorporat dinàmiques de la nova educació i de cara a propers cursos també serà així a 3r i 4rt. Per al treball de recerca tenen un tutor-facilitador, l’aprenentatge està basat en la solució de problemes i treballen per projectes. Això significa un trencament amb el plantejament de fer assignatures i treballar els coneixements a partir d’una proposta de tema. Antequera: “El projecte és una excusa perquè l’estudiant desenvolupi una sèrie d’aprenentatges que considerem significatius, alguns d’ells vinculats a l’assoliment d’habilitats i altres aprenentatges més tous, més difícils d’assolir si no és amb la pràctica. D’una banda que el projecte integri aprenentatge i això el fa competencial, que es desenvolupi a un escenari real o simulat molt aproximat a la realitat, i per tant l’aprenentatge que l’estudiant sigui un aprenentatge que vegi més significatiu perquè veu que serveix per alguna cosa“.

D’aquesta manera els alumnes integren millor el coneixement, entenen millor els conceptes, i ho fan en un context de treball cooperatiu on s’emfatitza en els valors i el treball conjunt.

 

 

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *