El mètode Glifing ajuda als nens amb problemes lectors, jugant

Glifing és un programa informàtic que ajuda als nens i nenes que tenen dificultats amb la lectura, com la dislèxia. I és que el 80% dels trastorns d’aprenentatge estan provocats pels problemes amb la lectura, a més del 60% dels casos de fracàs escolar. Després d’una senzilla avaluació, s’estableix una rutina que consisteix en sessions d’entre 10 i 20 minuts durant quatre dies a la setmana. La creadora i directora de Glifing és la Montserrat Garcia, qui ha afirmat que, amb quatre mesos d’entrenaments, els infants poden augmentar un curs a nivell lector.

Garcia ha explicat que el joc va néixer per ajudar al seu fill petit, en Mario.

En un principi va ser realitzat per ajudar als nens que tenen dificultats amb l’aprenentatge de la lectura. Això va sorgir a partir del meu fill petit, el Mario, que tenia aquest tipus de dificultat. De totes formes, a l’actualitat, a l’escola s’utilitza com a mètode de prevenció, de control i d’entrenament de tots els nens que estan en edat d’aprendre a llegir. Principalment comencem a p4 i p5 amb les prèvies de lectura i a 1r, 2n i 3r de primària que són els cursos on els nens han de començar a llegir.

El mètode Glifing consisteix en diversos jocs que els alumnes aniran realitzant per practicar la lectura, la memòria i la comprensió. Garcia ha apuntat que la clau és la constància en els entrenaments i ha indicat que els nens i nenes han d’estar acompanyats i guiats per un adult: el mestre en el cas de l’escola o els pares si es juga a casa. El programa es pot utilitzar de forma individual o grupal.

Es trobarà una sèrie d’activitats, que totes són de lectura, però amb un format lúdic. Es trobarà pantalles que són menys lúdiques, que són més de lectura, però es trobarà pantalles que hi ha curses de cotxes i tu vas llegint i el teu cotxe va guanyant en funció de la velocitat que tu li donis. Et trobaràs activitats que són de memòria, perquè la memòria és una cosa que incideix molt en la comprensió de la lectura, i et trobaràs altres activitats que són de comprensió i, per tant, hauràs d’omplir coses o relacionar graelles o contestar preguntes.

Glifing va desenvolupar el programa en català, però ben aviat va ampliar al castellà i l’euskera, tot i que Garcia ha assenyalat que el següent pas és ampliar-ho al gallec. També està molt ben posicionat a països de Sud-Amèrica, com Argentina, Xile, Mèxic o Panamà. La creadora ha explicat emocionada que des d’una escola de Nicaragua, van demanar el programa el més ràpid possible perquè els nens i nenes puguin aprendre a llegir davant l’amenaça de que el país entri en guerra.

Ens va fer molta il·lusió però ens va deixar un gust agredolç és que ens va trucar una escola de Nicaragua, de Managua, dient que havien buscat per internet i que nosaltres érem allò que necessitaven i estàvem súper contentes. Llavors ens diuen que necessiten aplicar-ho immediatament, perquè tenen por que el país entri en guerra i que els seus nens no puguin aprendre a llegir perquè no puguin anar a l’escola. Aquestes responsables d’aquesta escola ens van trucar un dijous, el divendres van comprar el programa, el dissabte van fer la formació online amb nosaltres i el diumenge avaluaven a tots els seus nens perquè el dilluns ja puguessin començar a treballar des de casa seva.

Es tracta d’un programa de pagament que es pot adquirir a través de la pàgina web, www.glifing.com. Compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i diversos ajuntaments; centres hospitalaris d’arreu del país en són usuaris.

Montserrat Garcia ha explicat que el nom prové de “glif” que són els jeroglífics, comparant la dificultat a la que s’enfronten els infants amb dislèxia amb la lectura de jeroglífics.

A continuació podeu recuperar l’entrevista íntegra a Montserrat Garcia, directora i creadora de Glifing.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *