El Maresme tindrà una oficina itinerant per atendre les situacions de vulnerabilitat energètica

pobresa energètica

El Consell Comarcal del Maresme ha posat en marxa, en fase de prova pilot, un nou servei d’atenció i acompanyament a persones en situació de vulnerabilitat energètica. És a dir, les que no disposen de recursos per pagar subministraments bàsics com la llum, el gas o l’aigua. Es materialitza en forma d’una oficina itinerant que es desplaçarà a 11 punts del territori per atendre als ciutadans dels 25 municipis de la comarca que tenen menys de 20.000 habitants. En el cas de Calella, l’equip de professionals seran cada dimecres al matí (de 10 a 14h) a les dependències municipals de la Fàbrica Llobet-Guri.

La directora de l’àrea de Benestar Social del Consell Comarcal del Maresme, Olga Lara, ha explicat que aquest nou servei deriva d’un dels objectius estratègics de l’organisme supramunicipal: la lluita contra la pobresa. Un equip de professionals, entre agents energètics i treballadors socials, s’encarregaran des posar en marxa aquest prova pilot que es desplegarà pel territori amb 11 punts d’atenció, un dels quals s’ha fixat a Calella.

La seva missió serà la de defensar els drets dels ciutadans amb situació de vulnerabilitat energètica reconeguda.

Les persones venen derivades dels Serveis Socials dels ajuntaments, amb cita prèvia. Hauran de portar la documentació que tinguin -les factures- i ens encarregarem de fer una anàlisi i diagnòstic de la seva situació per així establir un pla d’actuació específic per a cada llar. I en paral·lel, donarem consells d’estalvi energètic i els tràmits que s’hauran de fer.

L’oficina tindrà aquesta doble funció, posant de relleu la necessitat de tenir llars energèticament eficients. La voluntat no és donar una informació puntual sinó acompanyar als usuaris en el procés que hagin de seguir davant les empreses subministradores i comercialitzadores.

Sobretot en temes de modificació de contractes, renegociar pagaments de deutes o gestionar talls de subministrament, etc. Els professionals podran decidir si es fan auditories específiques dins del domicili: ens hi traslladarem per fer una anàlisi global o, fins i tot, fer instal·lació d’elements de baix cost.

La directora de l’àrea de Benestar Social reconeix que el col·lectiu de gent gran és un dels que més pateix la pobresa energètica i amb qui més han pensat a l’hora d’impulsar aquesta prova pilot.

La gent gran ens preocupa moltíssim. Hi ha vulnerabilitat energètica oculta de gent gran que paga les factures però que després tenen situacions complicades dins la llar. Fins i tot, que utilitzen espelmes per així controlar la despesa. Ens enfocarem als col·lectius més delicats.

Durant el 2018, els ajuntaments del Maresme van concedir més de 170.000 euros d’ajuts per situacions d’urgència social en matèria de subministraments. Només l’any passat es van obrir 1.106 expedients socials nous i es van atendre, al conjunt de la comarca, 4.719 persones.

La prova pilot de l’oficina itinerant s’allargarà fins a finals d’any i, un cop analitzat l’impacte que ha tingut, s’avaluarà si se li dona continuïtat.

Compartir

Potser t'interessa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *